Kinderpraktijk Samen sluit per 1 januari 2026.
Er worden daarom geen nieuwe cliënten meer aangenomen of opdrachten gestart.

Scholen

Wat fijn dat je wil investeren in de sociaal-emotionele ontwikkeling van jullie leerlingen en voelbare veiligheid binnen de groep.

Voor scholen en groepen ben ik als zelfstandig orthopedagoog in te huren voor opdrachten op maat. Ik werk hierbij met de methodiek Samentijd.

Samentijd is een praktisch, lichaamsgericht en traumasensitief groepsprogramma. Binnen dit programma wordt op een non-verbale manier gewerkt aan het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling, groepsveiligheid en emotieregulatie van de leerlingen. Dit gebeurt middels diverse psychofysieke bewegingsspelvormen die op maat worden ingezet.

De volgende pijlers vormen de basis van de training:

  • Lichaamsbewustzijn: Wat hoort er allemaal bij mijn lijf? Wat kan ik allemaal? Wat zijn mijn grenzen? Wat vind ik leuk? Mijn lijf is okay!
  • Ruimtebewustzijn: Wat is mijn eigen ruimte? Wat is andermans ruimte? Hoe ga ik om met afstand/nabijheid? Hoe neem ik mijn plek in? Hoe kan ik spelen met en in de ruimte?
  • Relatie bewustzijn: Hoe leg ik contact? Wat vind ik leuk en wat vind ik moeilijk in contact met de ander? Hoe zorg ik voor de ander en neem ik verantwoordelijkheid? Durf ik mij ook toe te vertrouwen aan de zorg van de ander? Wat is er nodig als ik wil samenwerken? Hoe sta ik in mijn eigen kracht en hoe geef ik tegenwicht? Hoe geef ik aan wat ik nodig heb?

Samentijd is gestoeld op de Sherborne bewegingspedagogiek en omvat daarnaast elementen uit Theraplay en Mindfulness. Samentijd wordt over het algemeen ingezet met als doel: bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, vergroten van verbinding en gezamenlijk plezier binnen de groep, afname van stress en spanning in de groep, groei van zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar, weerbaarheid/assertiviteit zonder agressie, verbetering van de emotieregulatie, bevordering van de samenwerking met en de zorg voor elkaar.

Een Samentijd traject bestaat uit de begeleiding van een bepaalde groep voor een langere periode (een half tot geheel schooljaar) gericht op groepsspecifieke doelen. Afhankelijk van de mogelijkheden en het budget wordt meestal geadviseerd om de klas wekelijks tot tweewekelijks een Samentijd beweegsessie aan te bieden. Dit kan gecombineerd worden met video-feedback gesprekken met de leerkracht/mentor, zodat inzichten en tools ook in de klas kunnen worden geïmplementeerd.

Doelen en planning worden in overleg op maat vastgesteld in een zorgplan/offerte.

“Dit zijn andere spelletjes met je klasgenoten, waardoor je leert samenwerken en elkaar helpen en vertrouwen”